söndag 17 februari 2008

Utmanande Ekolåda

Jag är en hälsomässig periodare. Det är rätt stora variationer mellan mitt hurtigaste jag och mitt sunkigaste. Jag tycker nog att jag håller en hyfsad nivå på kosthållningen här hemma och väger alltid in en hälsoaspekt i varje måltid (även om jag ibland väljer att prioritera bort den mot andra begär). Men, som sagt, vissa veckor är bättre än andra. Nu känner jag att jag är på väg in i en av de bättre perioderna och har därför genast försökt förstärka den trenden hos mig själv genom att beställa hem en Ekolåda. En Ekolåda är en låda fylld med ekologiska grönsaker och levereras till dörren. Den förekommer i olika varianter såsom Fruktlådan, Mixlådan (både frukt och grönsaker), Baslådan (med både grönt och rotfrukter) och så den seriösaste, Lantlådan, som bara innehåller närproducerat och som också har det gåtfullaste innehållet. Ekolådan går att prenumerera på, men jag väljer att beställa den styckvis. Det beror till en viss del på att jag vill välja den låda som verkar mest lockande just den veckan. Den främsta anledningen är dock att lådan är lyxigt dyr och jag måste vara seriös i min inställning till den. Man måste vara redo för Ekolådan om man ska kunna nyttja den optimalt. Man måste känna sig nyfiken på hur man ska förvalta den här bladsellerin, spetskålen, borlottibönorna eller lila broccolin som precis flyttat in i ens kyl. Man måste vara redo för experiment och lite planering. Man måste vara stålsatt inför småbarnens (och sambons) skeptiska uppsyn och rynkade näsor. Man måste se det som ett projekt att förvalta varenda liten knöl som levereras i den där härligt rustika trälådan. Jag har nämligen det som ultimatum till mig själv; Beställ gärna Ekolådan, vi har råd och maten höjs verkligen flera snäpp ur väldigt många aspekter. MEN den måste förbrukas fullständigt varje gång. Ligger det någonting och ruttnar i grönsakslådorna och blir bortglömt, om så bara en ynkaste liten jordig potatis så är det stopp! Då blir jag tvingad att ta en paus och invänta nästa motivation, nästa längtan att ge sig i kast med en utmanande Ekolåda.

http://arstiderna.com

Inga kommentarer: