tisdag 5 februari 2008

Mattläggning = rocket science?

Vi har nu i några månader sökt efter en hantverkare som är villig att förbarma sig över vårt badrum, vilket inte verkar vara det lättaste i dagens högkonjunktur. Det verkar som att alla ska renovera sitt badrum precis nu och det är köer på drygt ett halvår. Badrummet är i desperat behov av lite ny våtrumsmatta, fräscha väggar och porslin som inte går i protesbeige. Själv är jag i desperat behov av ett helt nytt synintryck när jag går in i detsamma. Det känns som att jag inte står ut en sekund till i gränslandet mellan rosa och aprikos, gulaktigt, äckligt golv och badrumsmöbler där faneret släppt och ställt sig för att blotta murknad mdf-platta.
Vi fann till slut en herre som var villig att göra jobbet. Kunglig hovleverantör var han dessutom. Inga problem, sade han, det här skulle bli avklarat på en dag. Max två. Men sedan när offerten dök upp trodde vi att han måste ha skrivit fel på antalet nollor. För inte kunde herren tänkas vilja ha 30 lakan för en dags jobb som inte skulle vara några problem!? Antag att jobbet tar tio timmar att göra, alltså längre än han uppskattat. Då skall han alltså ha 3000kr/timmen för att rulla ut matta i vårt badrum! Jag vill inte verka förmäten, jag förstår att det rör sig om ett hantverk och att det är viktigt att det blir bra, men det känns ju inte som att det han ska utföra är rocket science. Eller?
Om vi till slut blir tvungna att betala motsvarande summor för att få mattläggning gjord så kommer jag ikläda mig rollen av övervakare. Det blir då inget mysigt kaffe med hembakt till den timtaxan. Ingen debiterbar vända till Fredells för att "köpa lite grejer som behövs". Jag kommer stå där med stoppuret.

Inga kommentarer: